المحتوى الرئيسى

بالهنا والشفا من دبي ديلهي دربار مطعم هندي 3 نجوم

أول مطعم في دبي اخترت إنه يبقى هندي، أسمع أن أكبر كتلة سكنية وعمالية تتكون من الهنود هنا، وأسمع إنهم مكسرين الدنيا بأكلهم وتوابلهم في الخليج العربي كله، وده فعلاً اكتشفته في زيارتي الـ12 يوم اللي استمتعت جداً بيهم وأبحرت في أعماق المطاعم العالمية من الراقي جداً إلى الشعبي.

خلونا نبدأ بالشعبي، وهو الأقرب إلى قلبي في كل المطابخ العالمية، إلا الياباني لظروف خاصة تخص الكواليتي.

القاعدة هنا في دبي بتقول «كل ما نزلت في المستوى في المطاعم الهندي، كل ما اتبسطت بالأكل أكتر» وأنا بصدق تماماً على الكلام ده وأؤيده بشدة.

IMG_7895

الأكل الهندي مصلصل ومتبل ومبهر وأطعمته قوية جداً ونفاذة ومختلفة ومميزة وكمياته كبيرة ديما ومشبعة وممتعة، وده ينطبق على أي مطبخ يميل للشعبي ومينطبقش على نظام مطاعم الـFine dinning اللي بتقدم كميات صغيرة،كبسولة غير مشبعة؛ فيها فن وتعب على الشكل والطعم طبعاً، بس تفتقد عنصر الحميمية والتلقائية اللي في كتير من الأوقات بتكون مطلوبة وقريبة للقلب.

سيبكوا من كل ده، ندخل في المهم، أنا في مطعم شعبي هندي مشهور هنا جداً اسمه «ديلهي دربار»

المدير والجرسونات هنود، الإنجليزي بتاعهم طبعاً هندي، وكان أول تعامل ليا مع هنود في التواصل فيه صعوبة جداً أول يوم بس، بعد كدا بقيت عارف أتعامل، هما كمان هنا مش متكلمين في المطعم ده ومش بيدوك اللي أنت عايز تعرفه عن الأكل، ومستغربين إني بسأل كتير.

المطعم بسيط جداً، مفيش ديكور هندي واضح، ديكور فقير ومستوى النظافة متوسط، في دبان في المكان، والعاملين واخدين بالهم ومش مهتمين.

نزلي مقبلات اسمها «رايتا رموالي» عبارة عن سلطة شبه سلطة الزبادي، بس هي شبه لبن الرايب ومسكرة وحراقة وحامضة بسبب الليمون في الوقت نفسه، وبينزل معاها ليمونة وبيبقى فيها كمون وخيار ونوع خضرة تقريباً بقدونس وجزر.

طلبت رز برياني، خضار فيه زبيب وفاصوليا وقرنبيط وجزر وبسله وكرنب وسويت كورن وزعفران وجبنة نوع زي القشقوان كدا وحبهان وفلفل أحمر مولع صغير، وقرنفل ورز لونين، رز من فوق شكل ومن تحت صوص يجنن، ولون الزعفران يهبل وطعمه قوي جداً، ورز مفلفل ورقيق جداً ورفيع وطعمه لا ينسى.

IMG_7898

حقيقي أكتر طبق اتبسطت بيه؛ اللحمة كانت غنم بالعظم موتون مسالا في صوص حراق جداً بس مستوية كويس أوي على نار هادية لمدة طويلة، مش قادر أحدد توابل اللحمة بسبب إنها حراقة جداً، بس هي ممتعة وشوية مسكرة الفراخ تكا مسالا مشوية ومحطوطة في صوص، كانت حراقة أوي لدرجة فعلاً مش حاسس بطعمها.

الفلفل الأسود حب كتير أوي أوي، مش زي اللحمة، كان في متعة في اختلاف النكهات اللي فيها مع الطعم الحار وفيها كاري، طلبت كمان عيش سادة معليهوش حاجة، وكان طعمه حلو جداً، والحاجة الوحيدة اللي مفيهاش شطة وكنت بطفي بيها نار الأطباق التانية.

IMG_7896

مشكلة الأكل الهندي إني لازم أركز مع طبق واحد، لو قررت أدوق طبقين، الطبق الأقوى هيغلب الطبق الأضعف، وهنا بتكلم عن قوة الطعم وكمان الشطة اللي هنا غير اللي هنا وبنسب مختلفة، وده بيفقدني القدرة على الإحساس وتمييز التوابل الموجودة والمكونات بسبب إني بتلسوع وأنا باكل.

أنا مستمتع بس عايز أميّز الأطعمة ودي مهمة مستحيلة، وده سر تميزهم، إنك بتاكل ومبسوط، بس متفكرش بمخك، فكر بقلبك ولسانك، طالما مبسوط كل وأنت ساكت، وبعدين عالج لسانك بقى وبطنك بحاجة ترطب بعد المحرقة دي.

الأكل حراق بطريقة مرعبة؛ مش زي مصر خالص، في مطاعمنا الهندية احنا عندنا بيهزروا، هنا لا، احنا في معقلهم مفيش هزار في التوابل والشطة، تجربتي مع المطعم ده بخصوص الأكل حلوة جداً، بس الغريب إني أول ما خلصت أكل جابولي الحساب من غير ما أطلبه أصلاً، وده مش حلو، دانا لسه مخلص حالاً، لسه مشالوش الأطباق اللي هو (يلا قوم امشي)

في آخر التجربة وأنا خارج، لقيت فاترينة فيها حلويات هندية شكلها بيتي وبدائي شوية، مليهاش تكليف، بس لفت نظري حلويات تشبه المشبك المصري بس معمول بطريقة فنية متشابكة وأرق كتير في السُمك والحجم صغير جداً، أصغر من كف الإيد، وطعمه يشبه المشبك بتاعنا بس باين فيها الليمون شوية مزز ومسكر غريب، بس حلو جداً، وحبيته أكتر من المشبك بتاعنا، أخف وأرق، والسكر أقل ومقرمش وطازة.

المشبك الهندي اللي ادهوني في آخر زيارتي، كان ببلاش، ضيافة منهم، والفرق بينه وبين المصري إنه بيتعمل بالزعفران والهيل المطحون والسمن، واسمه «جلاباي»

IMG_7903

المطعم في العموم أديله 3 نجوم، هو في حي يعتبر شعبي في سوق نايف، وشارع نايف في ديرة قريب من شارع السبخة وسوق التوابل اللي قضيت فيه أمتع لحظاتي في شراء التوابل الهندية وبقية التوابل اللي مش موجودة في مصر.

مبسوط بالمكان في المجمل، واختلاف الثقافات ومدى تعايشهم وانسجامهم في حي شعبي إماراتي يسكنه الأجانب فقط تقريباً.

الأسعار حلوة جداً في المطاعم؛ ده مقارنة بالمطاعم في العموم هنا.

الأسعار:

الفراخ 30 درهم

لحمة الغنم 29

رز برياني بالخضار 23

المقبلات 4،5

المياه 2،5

مفيش خدمة أو ضريبة بتضاف للشيك في معظم المطاعم بدبي، ودي حاجة عظيمة اللي هتطلبه هتاكله هتدفعه، مفيش أي حاجة زيادة هتدفعها :)



لا تنسى تقييم الموضوع

القسم : طبخ

المصدر : ßÓÑÉ

قد يعجبك أيضاً

اضف تعليق

فكرة الموقع : "كله لك" هو شراكة بيننا و بينكم ..دورنا : انتقاء أفضل الموضوعات المنشورة و المتداولة علي المواقع ... دوركم : تقييم المحتوي للتأكيد علي أهميته أو إرشادنا لحذفه

لمعرفة المزيد عن الموقع اضغط هنا