المحتوى الرئيسى

بالهنا والشفا من دبي حاتم مطعم إيراني سيء

مطعم إيراني كتير رشحهولي في دبي مول.

الديكور فقير، الترابيزات بس عليها نقوش حلوة بس الكراسي مش مريحة وفقيرة.

الجرسونات كلهم مصريين، حسسوني إني في مصر، ومفيش أي لبس إيراني أو أي حاجة توحي بالمود، والتعامل شعبي شوية مع إنه سمعت إنه فروعه التانية أكثر فخامة، بس أنا مبقتش آخد بالسمع خلاص، الناس مستويات، الفخامة والطعم عندها واضح إنه اختلف عن الطبيعي.

المكان يشبه فرحات بتاع الحمام لما ظهرله فروع من تحت الأرض مزيفة.

إيراني

المنيو لبناني على سوري على فلسطيني على خليجي، ملهوش هوية، وشوية أطباق صغيرة مكتوب عليها إيراني، ودي اللي طلبتها.

قدمولي عيش التنور، وهو عيش بيتعمل في معظم الدول العربية في تنور الطين وبنار الحطب، بس كان طعمه كويس ومكنش فيه عيش إيراني، وقالولي مفيش في الفرع ده، وزعلت جداً إنه هينقصني، مش بس المود والخدمة، لا، كمان أصناف الأكل الإيراني.

طلبت كشك بتنجان

عبارة عن بتنجان مقلي ومطبوخ مع توم ولبن مجفف ومغطى ببصل مقلي وزيت زيتون ونعناع يابس وجوز.

معجبنيش خالص الكشك، ملوش أي علاقة طبعاً بالكشك المصري.

هو يشبه البابا غنوج، الشكل نفسه، والسمك وكل حاجة، بس أوحش من البابا غنوج. المكسرات هي وزيت الزيتون مخلياه رامي على مكدوس كمان، بس برضه المكدوس أحلى.

حاسس إن الأكل الإيراني أحلى من كده وهما بس اللي مش عارفين يضبطوه، وباين جداً على المطعم أو الفرع ده لو هنكون محددين محتاج زيارة لمطعم إيراني تاني عشان أقدر انتقده عن معرفة.

إيراني وطلبت آش رشتا

أكلة بالخضروات مطهية مع حمص وفاصوليا وشعرية، والمفروض دي إيرانية، طعمها وسمكها يشبه الحريرة المغربية، بس مش المكونات نفسها، الطعم الغالب كان الحمص، مكنتش وحشة بس مش مشوقة أبداً.

إيراني

السلطة نقيتها اسمها شيرازي

سلطة خضرا عادية جداً مفيهاش أي طعم ولا اختراع، الخضار متقطع صغير وخلاص مملة، والحمص كان حلو طبيعي على طريقة اللبنانين.

طبق المقبلات اللي نزل في الأول شكله يسد النفس، وميخلكش تاكل أصلاً. وطلبت أغيره وغيرته، وهو عبارة عن جرجير وجبنة بيضا، وعين جمل ومخللات خيار وجزر وفلفل وقرنبيط، وعليهم حبة البركة مع جبنة.

وطلبت ريش مشوية

كانت أحلى حاجة في الأكل، متبلة كويس أوي ومستوية كويس.

إيراني

الإستيك

كان مستوي زيادة، حسيت إني باكل لحمة مملة عادية مشوية متستاهلش الفلوس أيّ كانت كتيرة أو قليلة، ممكن أي حد يجيب لحمة ويحطها شوية على النار هتطلع زيها!

IMG_8041

الكفتة السلطاني لطيفة، بس مليانة بصل، حتى لو دي طريقة الإيرانين فهي معجبتنيش تماماً، أنا مش حابب أكل بصل باللحمة مشوي في أي حال ومسكرة كده.

طلبت رز مشكل 3 أصناف

الرز كان أوحش حاجة.

رز بالزعفران، وميكس زعفران وعادي، والتالت بالفول والخضار.

اللي بالزعفران 10 رزات بالزعفران فوق رز كتير أبيض، مش عاملين أي طعم. الرز التاني اللي مفروض بالزعفران ولا ليه أي طعم، والرمان المجفف المحطوط مر جداً. واللي بالفول مقابلنيش ولا فوله ولا ليه أي طعم. ده رز يا جماعة مش اختراع عشان يتقدم بارد ووحش كده!

IMG_8033 التجربة كانت سيئة الحقيقة، وعكس كل اللي سمعته، وأسعاره متوسطة مقارنة بالمستوى والكواليتي لو كان حلو كانن هتبقى أسعاره كويسه جداً.

الأسعار بالدرهم

سلطة شيرازي 20. رز مشكل 30. كشك 23. شوربة 22. ستيك 43. ريش 57.

عنوان المطعم: حاتم، جنب الفود كورت، مول دبي



لا تنسى تقييم الموضوع

القسم : طبخ

المصدر : ßÓÑÉ

قد يعجبك أيضاً

اضف تعليق

فكرة الموقع : "كله لك" هو شراكة بيننا و بينكم ..دورنا : انتقاء أفضل الموضوعات المنشورة و المتداولة علي المواقع ... دوركم : تقييم المحتوي للتأكيد علي أهميته أو إرشادنا لحذفه

لمعرفة المزيد عن الموقع اضغط هنا