المحتوى الرئيسى

بالهنا والشفا عثمانلي مطعم تركي راقي في جاردن سيتي

سمعت عن مطعم تركي.. رغم إن تجاربي اللي قبل كدا في المطاعم التركي في مصر مكنتش موفقة..

لكن سمعت عن مطعم بيقولوا يجنن في فندق مشهور في جاردن سيتي.. وصلت فندق كيبنيسكي، وقفت بالعربية قدام الباب وسألت عن الباركينج وقالولي عايزن المفتاح والرخص وهنركنها لحضرتك يا فندم، قولتلهم إني طالع المطعم، قالولي تمام، قولتلهم مفيش باركينج قالولي لا.. دخلت المكان شيك جداً معظمه باللون البرتقالي واللبني الفاتح جداً الأقرب للرمادي..

IMG_7848 الديكور شيك بس مش مبهر كدا، وبعدين ملوش أي علاقة بالأتراك ولا بتراثهم وديكورهم للمطاعم ولا البيوت غير بس في طريقة تقديم الطبق وغسل الإيدين، طلبت أغسل إيدي قبل ما أكل، جابلي حوض صغير شايله وإبريق بيصب منه مياده بالياسمين عشان تغسل بيها إيدك، الموضوع ده بسطتني جداً وريحة إيدي كانت جميلة جدااا.

IMG_7847

اللي عكر صفوي؛ الجرسون الوحيد اللي كان في المكان، حصل بيني وبينه مشادة كلامية واشتكيت المدير في ساعتها، والموضوع اتحسن شوية، المشكلة إن الباشا عايز يقعدني في المكان اللي هو حابه والمكان أصلاً من أول ما دخلت لحد ما مشيت مدخلش حدّ المكان ومسألناش بتدخن ولا لا إلا أما اخترت المكان، وللأسف كان اللي معايا بيدخن وخلانا نغيّر المكان كذا مرة حاجة معصبة جداً، والعصبية أكتر؛ في إنه بينطق التركي غلط ومش بيفهمنا أصلاً الأكلة عبارة عن إيه، ومتضايق إننا بنسأل، المفروض ناخد طبق اليوم واحنا ساكتين، وواقف على دماغنا عشان نختار، اتعصبت عليه..

المهم اخترت أخيراً نوع الأكل لما اتعكرّ مزاجي:

IMG_7845 نزلنا المقبلات اللي بينزلها المطعم عبارة عن  Turkish beda bread العيش مكنش فريش تماماً وشكله مش مشجع، هو بيتعمل عجينة عادية وبيتدهن زبدة من فوق وبيتحط عليه سمسم وحبة بركه عليه من فوق.

Spicy tomatoe sauce with nuts  ملهوش طعم أوي، ممكن شوية صغيرين باين السبايسي واللوز من بعيييد.

زيت زيتون ودبس الرمان كان أحلى حاجة في الدبسات عشان طبيعي ومفيهوش لعب.

جبنة كريم تشيز وزيتون مفروم وبصل وبقدونس لطيفة مش وحشة أبداً، طبيعية يعني، الزيتون والبصل والبقدونس ميكس بحبه، وكمان الكريم تشيز معشوقتي في كل وقت.

IMG_7838

طلبت الطبق الرئيسي ونزلي بمنظر جميل جداً بغطا نحاس كبيير أوي شكله جميل الجرسون بيشيله أول ما يتحط على الترابيزة.

Asma yapraginda levrek

سمك قاروس مشوي جوا ورق العنب وبيتقدم مع رز وصوص ليمون وزبدة. السمك بيقولي الجرسون إنه مستورد وهو فخور بده. والحقيقه أنا مكنتش فرحان أول حاجة. ليه يبقى مستورد؟ ما احنا عندنا قاروس؟ تاني حاجة عندنا بحر متوسط وهو جاي من البحر المتوسط برضه. تالت حاجة معنى إنه مستورد يعني قعد كتير في كونتينرز وبيتشحن وبيتحط في التلاجة لحد ما يتطلب!! أما الطعم بصراحة كان حلو جداً، ورق العنب طعمه يجنن مشوي بس مش ناشف ومزز جداً يجنن طعمه، بيضرب في المخ، وأنا أصلاً بعشق السمك، استمتاعي بيه، زاد مع الطريقة دي وأسعدني جداً طريقة التقديم، بس الكمية كانت قليلة جداً جداً طبعاً مقارنة بسعره. وكمان الرز البولة كانت صغيرة بزيادة معلقتين بالضبط. هما متبعين ستايل الفاين داينينج في طريقة التقديم، الشكل يفتح النفس وتحسه قطعة فنية.

IMG_7833

Karisik izgara Chicken skewer

شيش طاووق على الطريقة التركي، بيتقدم مع رز البرغل والزبادي. الطبق عبارة عن سيخين شيش طاووق ومعاهم البرغل، ده معمول حلو أوي، طعمه شبه الفريك وشكله شبه الرز شوية.. طعمه فظيييع عجبني جدااا.. الشيش طاووق نفسه مكنش مغري بس كان نظيف جداً، الفراخ مستوية كويس مش زفرة وطعمها طبيعي. بس الشيش اللبناني مثلاً مختلف وليه طعم مميّز، توقعت التركي هيبقى زيه أو هيبقى على الأقل مختلف.

الأطباق الجانبية كانت الأروع

Etli lahana ve yaprak sarma

كان عبارة عن ضلمة ورق عنب وكرنب محشيين رز ولحمة مفرومة وغطسانين في صلصلة طماطم وزبادي. كان الطبق الأروع بجد الكرنب، كان حاجة فوق الخيال، كان سلس في الأكل بيدوب من المعلقة أصلاً، وفي بقك وطعمه خطييير بمعنى الكلمة، الورق عنب برضه بيدوب، إحنا متعودين إنه في مصر ماسك نفسه أكتر، بس ده برضه طعم تاني تماماً، أنا جردت نفسي من الطعم اللي أنا متعود عليه، وقررت استمتع بالطعم والطريقة الجديدة، حاجة فوق الخيال بجد.

IMG_7843

Arnavut eigeri

الطبق ده بقا كان فظييييع حبيته بطريقة مرعبة.. كبدة بتلو بتتعمل في ردة وليمون وبتتقلى وبتطلع يتحط عليها معجون البقدونس والروكيت (نوع خضرة شبه الجرجير) وصوص ليمون تاني وزيت زيتون.

حاجة فوق الخيال، مش مجرد كبدة مقلية عادي لا لازعة الليمون وطعمها شخصياً المستوى اللي مش بيشد، والخلطة بتاعت التحمير اللي طعمها شخصياً حلو، كلت البواقي بتاعت التحمير من جمال الخلطة.

أكل المطعم ده عجبني جداً، بس الخدمة بجد أزعجتني جداً جداً جداً.. الجرسون غير مقبول وغير لبق ولا بيعرف يتعامل مع الزبون اللي بيسأل وحابب يستفسر، حسسني إني هبلغ عنهم وإنهم بيعملوا حاجة غلط! وأنا ماشي حبيت أهديه وقولتله أني ناقد طعام..  قالي: إن شاء الله تكون الخدمة عجبتك كمان، مش الأكل بس.. ضحكتله ومشيت :)

IMG_7844

 

الأسعار طبعاً كانت عالية جداً جداً.. بس الأكل مختلف وجديد.. وأنا بشجع التجديد وبتمنى مطاعم تركية تفتح بأسعار أقل وخدمة أحسن من دي.

الكبدة: ?? المحشي: ?? قاروس مشوي: ??? الشيش: ??? أزازة مياه: ?? السيرفيس و الضريبة: ??? جنيه الإجمالي: ???

مطعم عثمانلي، فندق كمبينيسكي، جاردن سيتي



لا تنسى تقييم الموضوع

القسم : طبخ

المصدر : ßÓÑÉ

قد يعجبك أيضاً

اضف تعليق

فكرة الموقع : "كله لك" هو شراكة بيننا و بينكم ..دورنا : انتقاء أفضل الموضوعات المنشورة و المتداولة علي المواقع ... دوركم : تقييم المحتوي للتأكيد علي أهميته أو إرشادنا لحذفه

لمعرفة المزيد عن الموقع اضغط هنا