المحتوى الرئيسى

بالخطوات اليكى اسهل طريقة لعمل كرات البطاطس باللحم المفروم

تعتبر كرات البطاطس باللحمة المفرومة من ألذ الاكلات الخفيفة والمغذية وسهلة التكاليف فهى غنية بالفيتامينات والبروتينات والنشويات الموجودة فى البطاطس فااليكى طريقة جميلة ومبتكرة وخفيفة لتجهيزها وتتكون كرات البطاطس من زيت نباتى للقلى – كمية قليلة من البطاطس حوالى خمسة ثمرات – بيضة – ربع كوب من الدقيق – ربع كوب من اللبن – ربع ملعقة من الملح..

ولتجهيز اللحم للحشو ملعقة من زيت الزيتون – كوب من الطماطم المقطعة – كوب من البصل المفروم – فص من الثوم وافرمية -نصف ملعقة من الكمون ربع ملعقة فلفل ونصف كيلو من اللحم المفروم أما بالنسبة لطريقة تجهيزها قومى بعمل الخطوات الاتية .

1- جهزى البطاطس وقومى بتقشيرها وتقطيعها الى قطع 2- قومى بوضع اناء على النار وضعى فية كمية من الماء لسلق البطاطس وضيفى اليها كمية قليلة من الملح .

3- اتركيها تغلى على نار هادئة حتى تصبح طرية.

4- وبعد سلق البطاطس قومى بتصفيتها من الماء واهرسيها بالشوكة جيدا .

5- قومى بتجهيز اللحم المفروم للحشو ضعى المقلاة على النار واضيفى اليها الزيت ثم قطع البصل ثم الطماطم والثوم والتوابل ملح؛ فلفل ، كمون واتركيها لمده خمس دقائق على نار هادئة وقومى باضافة اللحم المفروم وقلبية جيدا لمدة ربع ساعة .

6- ارفعى اللحمة المفرومة من على النار واتركيها لتبرد .

7- أحضرى وعاء اخر وقومى بوضع البيضة والدقبق واللبن وأضربيهم جيدا .

8- قومى بتقسيم البطاطس الى 10 قطع صغيرة متساوية ,,قومى بتجهيز البطاطس الى كور صغيرة وقومى بوضع ملعقة ونصف من اللحمة فى منتصفها.

10 قومى بوضع كور البطاطس داخل خليط البيض والدقيق واللبن وبعد ذلك جهزى المقلاة على النار واضيفى اليها الزيت للقلى وقومى بوضع كرات البطاطس برفق في الزيت واتركيها تقلي من 3- 4 دقائق حتى تصبح ذهبية اللون وأخيرا قومى بازالتها من الزيت وتقدم وهى ساخنة وبهذة الطريقة تحصلى على ألذ كرات بطاطس باللحمة المفرومة.



لا تنسى تقييم الموضوع

القسم : طبخ

المصدر : äÌæã ãÕÑíÉ

قد يعجبك أيضاً

اضف تعليق

فكرة الموقع : "كله لك" هو شراكة بيننا و بينكم ..دورنا : انتقاء أفضل الموضوعات المنشورة و المتداولة علي المواقع ... دوركم : تقييم المحتوي للتأكيد علي أهميته أو إرشادنا لحذفه

لمعرفة المزيد عن الموقع اضغط هنا