المحتوى الرئيسى

مزايا حساسية الجيوب الأنفية في بلد متربة

 بما أن جو مصر الجديد بقى حار مترب صيفاً، بارد مترب شتاء، فطبيعي يبتدي مرضى حساسية الجيوب الأنفية يقدموا لجوء جوي لأي بلد تانية مفيهاش كمية التراب دي. ورغم يقيني إن الجيوب الأنفية في مصر أشد بؤساً من بؤس وديع الصافي اللي خده شوقه وراح عندها حد تاني سبقه وخد يدها، إلا إن لو حاولنا نبص لنص الكباية اللي مش مترب هنلاقي مميزات حساسية الجيوب الأنفية في مصر.

الصبر طيب، ولو مش طيب

الجيوب الأنفية في مصر بتعلمك الصبر، مش علشان الصبر دايماً شيء حلو، بس علشان في الحالة دي معندكش أي حلول غيره. لا هتغير الجو ولا هتبدل خصائصك الفسيولوجية وبالتالي فلو جيوبك الأنفية بتنقح عليك وعايش في بلد متربة هتتعلم ازاي تصبر على أي مصيبة تانية.

مائة عام من العزلة

لو ملكش في الوحدة والقعدة في أماكن مقفولة هتتعلم ده وهتقدره لأن في مواسم التراب واللي بتزيد كل سنة هتقتدي بالطيور وتزايد عليهم كمان، وتعمل بيات صيفي وشتوي وخريفي وربيعي وطبعاً بالأخص خريفي وربيعي ده. بيتك هيبقى أحلى مكان في الكوكب وهتعمل على الشبابيك حيطان خرسانية تمنع دخول التراب وممكن تعمل وحدة تنقي اللي داخل الشقة من التراب زيادة أمان.

التأمل بمناخيرك قبل عينيك

أيوه التأمل، لو أنت مش متعود تخلي التأمل عادة رغم معرفتنا إنه بيهدي الأعصاب وما إلى ذلك هتبتدي تعمله لا إراديا لما الجو يتعدل وميبقاش فيه تراب. هتبقى بتحب السيول والحر قشطة والبرد الجامد بردو ميضرش وممكن تقعد تعمل جلسة تأمل في الشارع في الولا حاجة، بس احتفالاً بإن مفيش تراب ومناخيرك شغالة عادي.حساسية الجيوب الأنفية في مصر أو أي دولة التراب بيهجم عليها؛ بتخلق منك إنسان أقوى، بيصبر وحمال أسية وقادر يواجه الصعاب، لأنه ببساطة بيعاني معظم الوقت ومضطر يشتغل ويكمل حياته وسط كل المعاناة دي. 


لا تنسى تقييم الموضوع

القسم : الاسره والصحة

المصدر : ßÓÑÉ

قد يعجبك أيضاً

اضف تعليق

فكرة الموقع : "كله لك" هو شراكة بيننا و بينكم ..دورنا : انتقاء أفضل الموضوعات المنشورة و المتداولة علي المواقع ... دوركم : تقييم المحتوي للتأكيد علي أهميته أو إرشادنا لحذفه

لمعرفة المزيد عن الموقع اضغط هنا