المحتوى الرئيسى

لو سألوك عن خفة الدم قول لهم عند المصريين 25 صورة مضحكة أثبتت خفة دم المصريين

الضحك قال يا سم ع التكشير، جاهين قالها والمصريين كلهم قالوها وراه. وعشان كده بنضحك على المصيبة قبل الفرحة، ولأن مشهور عن المصريين خفة دمهم من أول إسماعيل يس أبو ضحكة جنان ونجيب الريحاني لحد الزعيم عادل إمام، ومن كتر ما اتعودنا إن الضحك أكتر حاجة بتهوّن الهموم وتعدّي المشاكل. إليك 25 صورة أثبتت خفة دم المصريين:

1- وعلى الطلاب الطُرش الانتظار حتى سماع أسمائهم في الإذاعة!

لوحة مكتوب عليها تنويه يطلب من الطلاب المكفوفين التوجه للإدارةشبكة الوطنية

2- حقه برضه، الراجل خايف عليها من السرقة العربية تستاهل بصراحة!

سيارة صغيرة مربوطة بحبل في جذع شجرةYouTube / mb2b2000

3-  يابخت من وفق شبشبين في قفل!

شبشب حمام مربوط بقفلYouTube / ahmed ayad

4- من غير لف ودوران هو عارف نفسه! الصراحة حلوة برضه مافيش كلام

يافطة محل أحذية مكتوب عليها الحرامي للأحذيةYouTube / mb2b2000

5- يوجد طبيب وخلاص بقى! مش مهم طبيب في إيه اضرب الجرس وأنت ساكت

عيادة طبيب مكتوب على بابها يوجد طبيب إضغط الجرسYouTube / mb2b2000

تمويه!

ثمرة مانجو عليها لاصق مكتوب عليه موز فاخرYouTube / muslim199311

7- قرّب قرّب قرّب، السجادة كلها على بعضها يعني ولا نصها ولا حتة منها!

سجادة معروضة للبيع مكتوب عليها السجادة كلها ب 75 جنيهYouTube / muslim199311

8- مرطبات الحاج زبالة بيدحرج المسا على زباينه، تحت شعار اشتري وأنت مطمن

يافطة محل مرطبات إسمه مرطبات الحاج زبالةYabdoo

9- الفرع يعمل في خدمة المستشفى اللي على الناصية!

يافطة مطعهم مكتوب عليها تيك أواي عبده تلوثشبكة الوطنية

10- أنا رايح فين، أنا راجع تاني!

لافتتين تشير إلى الشارع نفسه كل منهما تشير في إتجاه معاكس للآخرشبكة الوطنية

11- التجارة شطارة لو غاوي خسارة!

يافطة محل خدمات محمول مكتوب عليها غاوي خسارةYallaFeed

12- سيارة آخر موديل فتحة سقف وفتحة بيبان؛ وفتحت دماغ اللي يسوقها!

سيارة بدون أبواب ولا كراسيPinterest / Nader332

13- دكتور جراحة ومدرس سواقة لحد مايجيبوا مدرس سواقة!

بطاقة عمل لطبيب جراحة مكتوب عليها جراحة تجريبية وتعليم سواقةYouTube / huntingcam

14- المسامح كريم برضه! فمتتقهرش وسامح في القرش

لافتة لسعر دقيقة المحمول مكتوب عليها دقيقة المحمول 49 قرش وسامح في القرشYouTube / ahmed ayad

15- وعلى رأي المثل كل عقدة وليها حلال؛ وعشانك يا أبو دم خفيف ركبت خرطوم التكييف 

رجل يحاول تركيب خرطوم المكيف من الشباك ممسكاً به رجلٌ آخر حتى لا يسقطYouTube / huntingcam

16- عشانك يا نجلا حطيت راسي في مكان العجلة

رجل يضع رأسه في المكان المخصص لعجلة السيارةYouTube / huntingcam

17- ده لو قاصد يخسر في البيعة دي مش هايكتب كده!

لافتة موضوعة على سيارة معروضة للبيع مكتوب عليها معروضة للبيع لكثرة أعطالهاYouTube / huntingcam

18- لو سمحت يا حضرة أقرب محطة مترو فين!

حمار يقف وحيداً وسط المارة في الشارعYouTube / Shakazolo09

19- فيسبا هنية تكفي مية

دراجة نارية تحمل رجل وزوجته وأربعة أطفالYouTube / huntingcam

20- و طبعاً ممنوع سير السيارات على طريق السيارات كمان!

كوبري مشاة عليه لافتة مكتوب عليها ممنوع سير المشاة على كوبري المشاةYouTube / Shakazolo09

21- طيب ولما هي مستمرة؛ الساعة اللي ناقصة دي راحت فين بقى؟

لافتة موضوعة على باب صيدلية مكتوب عليها خدمة مستمرة 23 ساعةYouTube / huntingcam

22- مفتوح 25 ساعة 13 شهر في السنة! دلوقتي عرفت الساعة اللي كانت ناقصة راحت فين!

لافتة مكتوب عليها مفتوح 25 ساعةYouTube / Shakazolo09

23- المصريون قادمون أيها اليابانيون!

سائق تاكسي يضع قُلة فخارية بجانب باب السيارةYouTube / Shakazolo09

24- الحر يعمل أكتر من كده!

حوض استحمام متروك في وسط الشارعYouTube / huntingcam

25- لا ياشيخ! كانت تايهة عن بالي دي، وأنا اللي كنت فاكره غير مغلق لأنه مفتوح!

لافتة على باب مطعم مكتوب عليها المطعم غير مفتوح لأنه مغلقYouTube / Shakazolo09مش بس المصريين اللي دمهم خفيف، السعوديين كمان أثبتوا خفة دمهم بالسخرية على الأمطار الغزيرة في مقال 11 مقطعاً وصور تعكس خفة دم سكان الرياض مع المطر، ما ينافسنا أحد.


لا تنسى تقييم الموضوع

القسم : منوعات

المصدر : كسرة

قد يعجبك أيضاً

اضف تعليق

فكرة الموقع : "كله لك" هو شراكة بيننا و بينكم ..دورنا : انتقاء أفضل الموضوعات المنشورة و المتداولة علي المواقع ... دوركم : تقييم المحتوي للتأكيد علي أهميته أو إرشادنا لحذفه

لمعرفة المزيد عن الموقع اضغط هنا